Oud-voetballer Demy de Zeeuw (34) runt sinds vorig jaar een kledingwinkel in de Kalverstraat, op de hoek bij het Spui, in Amsterdam. Dit jaar zet hij 10 miljoen euro om, maar hij geeft niets uit aan marketing, zegt hij zaterdag in Het Parool. “Alles draait om een goed netwerk.”

Per dag gaan tussen de 300 en 400 pakketten de deur uit, van minimaal 75 euro per stuk, maar vaak een paar honderd euro. Een jas van Balr. kost al snel 600 euro.

Op Instagram heeft Balr. 1,1 miljoen volgers. Het Instagramaccount van De Zeeuw met grappige voetbalfilmpjes heeft er 15,7 miljoen.

Uit een boek van marketingstrateeg Andrew Davis leerde De Zeeuw dat als grote namen je kleding dragen, fans vanzelf volgen. Dus bevriende voetballers stuurt hij gratis kleding voor henzelf en hun teamgenoten.

Neem bijvoorbeeld de Argentijnse voetballer Angel di Maria. Die werd in Qatar medisch gekeurd voor zijn transfer van Manchester United naar PSG, waarbij hij in een Balr.-shirt werd gefotografeerd met de zoon van een sjeik. De grote nieuwssites van de wereld pikten de foto op.

"Dat shirt had hij van ons gekregen via Daley Blind, die ook bij Manchester United speelt", aldus De Zeeuw, die nooit een populair iemand op sociale media betaalt om foto's te plaatsen. "Dat helpt helemaal niet en is heel duur. Voor één post van Kim Kardashian betaal je al gauw 500.000 euro."

Deze maand opent De Zeeuw in Miami een pop-upwinkel. Beroemde rappers, ondernemers en basketbalspelers zijn uitgenodigd. Alle vaste klanten van een plaatselijke juwelier die horloges verkoopt van minimaal 100.000 euro, hebben alvast een pakket met kleding gekregen.

Lees het volledige interview met Demy de Zeeuw bij Het Parool »